Právní změny pro e-shopy platné od roku 2022

  • Blog

Rok 2022 přinesl řadu právních změn týkající se provozu e-shopů. Jaké jsou ty nejdůležitější? A co to pro váš e-shop bude znamenat? Máme pro vás seznam těch hlavních změn.

Ochrana spotřebitele

Protože se digitální nakupování těší po celém světě stále větší popularitě, vzniká nutnost upravit spotřebitelská práva tak, aby ještě více a pevněji schránila vlastní spotřebitele. Proto se Evropská unie rozhodla učinit několik právních kroků, které se musí projevit do práva samostatných členských států EU.

Jedním z prvních takových kroků je takzvaná Nová politika pro spotřebitele. Jejím cílem je zaručit větší transparentnost při nakupování na internetu. Zároveň se zabývá účinnou právní ochranou proti obchodním praktikám, které jsou schopny narušit a poškodit svobodné rozhodování spotřebitelů a jejich právo získat objektivní a pravdivé informace. E-shopům tak vznikají nové povinnosti. V České republice prošla novela zákona Poslaneckou sněmovnou již ke konci září 2022. Její uvedení do platnosti se očekává ke konci téhož roku.

Jaké změny bude schválená novela znamenat pro e-shopy? Jednou z hlavních povinností bude přísnější kontrola recenzí uvedených na jednotlivých e-shopech. Recenze mohou významně ovlivnit postoj zákazníků k nákupu zboží. Na internetu se ale objevují tisíce falešných nebo záměrně zkreslených recenzí. Zákon proto nově počítá s tím, že provozovatel e-shopu nebude smět recenzi vůbec upravovat. Bude mít možnost ji jen zveřejnit. Zároveň bude muset být schopen doložit pravost a autentičnost daného hodnocení.

Další novinkou je větší dohled a kontrola takzvaných fiktivních slev. Ty už sice zákonem zakázané jsou, ale není přesně definováno to, co to vlastně fiktivní sleva je. Pro e-shopy to bude v praxi znamenat například to, že nebudou smět uměle nadsazovat slevy při různých akcích jako je Black Friday. Nově se bude za „původní“ cenu považovat nejnižší prodejní cena za uplynulých třicet dní, a to kromě zboží s omezenou trvanlivostí, jako jsou květiny nebo jídlo.

Další změna se týká takzvaného „objednávkového tlačítka“. Tlačítko, na které zákazník obvykle kliká před vlastním zaplacením zboží, bude muset nově obsahovat text „Objednávka zavazující k platbě“. Důvod je ten, že zákazník musí jasně rozumět tomu, že odkliknutím se posouvá ke kroku zaplacení zboží.

Poslední důležitou změnou pro e-shopy je zvýšená informační povinnost prodávajícího. E-shopy využívající takzvané personalizované ceny budou muset spotřebitele transparentně informovat o tom, že uvedená cena byla přizpůsobena zákazníkovi, a to na základě automatického rozhodování. Jinými slovy, že webová stránka ví o tom, že se spotřebitel na stránky e-shopu vrací už opakovaně a na základě toho mu upravuje cenu. Stejně tak budou mít spotřebitelé nově právo na informaci ohledně identity prodávajícího. Zákazník musí vědět, kdo mu zboží nabízí. Každý e-shop bude muset mít funkční telefon a emailovou adresu.

Copyright © 2023     

Ochrana osobních údajů