Začala platit „tlačítková novela“. Jste připraveni?

e shopOd 6.1.2023 je v platnosti novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, tzv. „tlačítková novela“. Přináší řadu zásadních změn zejména pro e-shopy segmentu B2C s výjimkou prodejců rychle se kazícího spotřebního zboží. Několik zásadních bodů si rozebereme podrobněji.

Proč se jí říká „tlačítková novela“?

Označení vyplývá z povinnosti prodejců pojmenovat tlačítko, které slouží k finálnímu odeslání objednávky textem, ze kterého je jednoznačně patrné, že se zákazník zavazuje k platbě. Měl by zde být text jako například „objednávka zavazující k platbě“, případně „zaplaťte objednávku“,„Potvrďte nákup“, nebo třeba „Kupte nyní“.
Již nebude možné tlačítko pojmenovat jako doposud „odeslat“, „potvrdit“, či „objednat“.
Jedná se o jedno z nejzásadnějších pravidel novely, jehož nedodržení má za následek úplnou neplatnost smlouvy.

Uživatelské recenze

Taky vás někdy napadlo, jestli je hodnocení produktů na e-shopech skutečně objektivní, a zda vůbec pochází od skutečných klientů? Nyní by měl zákazník jistotu mít. Novela stanovuje pravidla pro uvádění zákaznických recenzí.
Provozovatel e-shopu musí ověřovat, zda opravdu pocházejí od kupujících, kteří si produkt na e-shopu pořídili. Recenze ke zboží budou moci například podávat pouze zákazníci přihlášení ve svém uživatelském účtu. Mazání negativních recenzí je zakázáno. O způsobu ověřování pravosti recenzí musí e-shop své zákazníky informovat. Může způsob popsat v obchodních podmínkách, nebo na webu uveřejnit samostatné sdělení. Recenze získané výměnou za úplatu (finanční nebo hmotná odměna) musí být označené jako sponzorované nebo placené. Tato opatření zajistí maximální autenticitu a transparentnost recenzí.

Řazení produktů

V případě, že e-shop řadí jednotlivé produkty podle prodejnosti, hodnocení a podobně, musí uvést informaci o tom, na základě jakých parametrů jsou v nabídce jednotlivé produkty řazeny. Informace zde musí být viditelně umístěna.

Slevy

Častým nešvarem obchodníků jsou falešné slevy, kdy před slevou dojde k umělému navýšení ceny zboží, v důsledku čehož opravdová sleva není až tak velká. I s tím se novela snaží vypořádat. Sleva se nově musí vypočíat z nejnižší ceny, za kterou se v předešlých 30 dnech daný produkt prodával.

Dokončení objednávky

Před odesláním objednávky musí být zákazník vyzván ke zkontrolování jejího obsahu. Novela zároveň zakazuje přihazovat do košíku výslovně nevyžádané věci typu pojištění zásilky nebo související zboží a používání tzv. předem zaškrtnutých políček, z nichž by spotřebiteli plynula povinnost dodatečné platby. Může jít například o souhlas se zasíláním newsletteru a podobně. Pokud se tak stane, takto získaný souhlas spotřebitele nezavazuje.

Obchodní podmínky

Kupující musí obdržet obchodní podmínky ve formátu, který nelze v průběhu času ze strany obchodníka měnit. E-shop nemůže zaslat pouhý odkaz na obchodní podmínky, ale musí použít dokument v PDF, nebo v jiné formě digitálně neupravitelného souboru.

Odstoupení od smlouvy

Spotřebitelé mohou odstoupit od uzavřených smluv ve lhůtě 90 dnů nebo žádat přiměřené snížení kupní ceny, v případě že obchodník poruší některá ze zákonem stanovených pravidel. Zákazník naopak nesmí zneužít čtrnáctidenní lhůtu, která umožňuje odstoupit od smlouvy a je určená k tomu, aby si spotřebitelé mohli zboží prohlédnout a vyzkoušet. Často se stávalo, že klienti po celou dobu lhůty zboží používali a pak ho vrátili. Nyní pokud prodejci dorazí zboží zpět se známkami viditelného poškození nad rozsah pouhého vyzkoušení, bude prodejce s dobře sestavenými obchodními podmínkami moci srazit část kupní ceny a zákazníkovi vrátit méně peněz.

Je váš e-shop připraven?

V kostce jsme si příbližili několik podstatných změn pro internetový prodej. Jelikož je novela poměrně obsáhlá je vhodné si nová pravidla pečlivě prostudovat. Pokud váš e-shop není ještě přizpůsoben, je třeba co nejdříve provés změny tak, aby vše bylo v souladu s novelou. Nedodržení předepsaných povinností může vést k pokutě až 5 milionů korun.

Copyright © 2023     

Ochrana osobních údajů