13.11.2020

Iniciativy, které volají pro důraznějšímu zakročení Evropské komise proti tomu, jak Google zneužívá dominantní postavení na trhu, sílí. K otevřenému dopisu evropské komisařce Margaret Vestagerové se připojilo celkem 165 evropských firem a institucí. Chování Googlu ohrožuje firmy a služby napříč odvětvími, kromě srovnání cen produktů jde například o ubytování, cestování nebo volná pracovní místa. Mezi signatáři otevřeného dopisu je vedle Bookingu, Flixbusu nebo SkyScanneru také 8 českých firem, například Heureka, Jobs.cz, Glami, Favi nebo Invia.

Google své vlastní výsledky, bez ohledu na jejich kvalitu nebo relevanci, umisťuje na nejviditelnější místo nad všechny výsledky obecného vyhledávání. A verdikt Evropské komise z roku 2017 potvrdil, že tímto Google své dominantní postavení zneužívá. Verdikt se týkal konkrétní služby Google Shopping (Google Nákupy), Google však své chování po tomto verdiktu prakticky nezměnil. Aktuální zobrazování vlastních výsledků nad výsledky obecného vyhledávání se týká služeb napříč více odvětvími.

Mezi české signatáře, kteří se k otevřenému dopisu připojili patří kromě Heureky také LMC (provozovatel webu Jobs.cz a Práce.cz) Glami, Favi, Biano, Hledejceny a Srovname.cz. Mezi evropské subjekty, které proti chování Googlu otevřeně vystupují patří například Booking.com, Flixbus, Yelp nebo SkyScanner. 

„Chování Googlu v rámci nakupování zboží je velmi nebezpečný precedens, protože ohrožuje spoustu služeb a firem napříč různými odvětvími. K těmto aktivitám se otevřeně připojujeme už dlouhodobě. Chceme poukazovat na to, že i v online prostředí je dominantní postavení velmi nebezpečné, a v konečném důsledku ohrožuje byznys i spotřebitele,“ říká Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Jan Zajíc, CEO Favi.cz k tomu říká: „Dopis je impulzem k tomu, aby Evropská komise pomohla zamezit zneužívání dominantního postavení vyhledávače Google pro zvýhodňování jiných Google služeb, aniž by Google umožnil vstoupit do tohoto prostoru konkurentům formou volné soutěže. V našem odvětví jde o produktový srovnávač Google Shopping, který je ve výsledcích vyhledávání privilegován v prostoru, ke kterému nemají konkurenční produktové srovnávače přístup.“