WEB - FOTO - GRAFIKA

2.11.2018

Internetové podvody: Mileniálové jsou ohroženi více než starší lidé

Na monitoru bliká zpráva, že váš počítač je vystaven bezpečnostnímu riziku či napaden virem. Nebo vám zazvoní telefon a někdo na druhé straně tvrdí, že volá z technické podpory. Jakmile na takovou výzvu zareagujete, podvodníci získají vaše hesla, osobní údaje a kontrolu nad vaším počítačem, aniž byste si toho všimli. Poté se vás ještě snaží vydírat nabídkou pochybného bezpečnostního softwaru na vyřešení vašeho problému. Až 63 % lidí se za posledních 12 měsíců setkalo s hrozbou falešné technické podpory, uvádí nový průzkum společnosti Microsoft. Více než polovinu respondentů to stálo ztrátu času a šest procent lidí prodělalo i finanční újmu.


Průzkum ukázal, že uživatelé internetu se postupně učí rozpoznávat online hrozby a chránit se před nimi. Na druhou stranu i podvodníci se rychle učí přizpůsobovat měnícím se technologiím a novým bezpečnostním nástrojům. Používají sofistikovanější taktiky, jak prostřednictvím phishingových e-mailů, podezřelých webových stránek a vyskakujících (pop-up) oken získat přístup do počítačů a nainstalovat škodlivý software.

Microsoft dostává každý měsíc 11 tisíc stížností od lidí z celého světa, kteří se stali obětí podvodníků předstírajících technickou podporu. Společnost je dokáže analyzovat díky Jednotce digitální kriminality (Digital Crime Unit), která odhaluje hlavní pachatele podvodů. Ve spolupráci s kontrolními orgány podniká kroky na zastavení jejich činnosti a řeší právní postih.


Nejohroženější jsou mileniálové

„Když někdo zavolá a řekne, že je něco v nepořádku, lidé jsou hned znepokojení a často se řídí instrukcemi,“ popisuje obvyklý scénář Doug Shadel, ředitel Americké asociace důchodců státu Washington. Nejčastějšími obětmi falešné technické podpory však podle průzkumu nejsou starší lidé, ale mileniálové a generace Z. Častěji také muži než ženy.

Důvodem je mnohem častější rizikové chování na internetu. Mladí lidé navštěvují torrentové stránky a poskytují e-mailovou adresu, aby si mohli stáhnout filmy, videa nebo hudbu. Přestože s technologiemi vyrůstali a mají s nimi mnohem větší zkušenosti než starší generace, častokrát přecení své znalosti webů a technologií. Častěji také věří, že nevyžádaný kontakt od technologických společností je normální. Navíc takovou špatnou zkušenost mnohem hůře prožívají, trpí stresem, depresemi, narušením spánku, ztrácejí přátele a obávají se, že se nepříjemná zkušenost bude opakovat.



Nejčastější podvody

S falešnou technickou podporou se za poslední rok setkalo 63 procent uživatelů oproti 68 procentům z minulého průzkumu. Klesl zejména výskyt vyskakujících (pop-up) reklam a oken (ze 49 na 44 procent) a také nevyžádaných telefonátů (z 30 na 27 procent).  Lidé se dokáží hrozbám lépe vyhýbat, zejména díky používání blokace reklam a pop-up vyskakovacích oken. Z devíti na šest kleslo procento lidí, kteří podvodem utrpěli určitou finanční ztrátu.



Jak se bránit


Softwarové a technologické společnosti, jako je Microsoft, nikdy neposílají nevyžádané e-maily, ani netelefonují se žádostí o osobní nebo finanční údaje či s nabídkou technické podpory. Rovněž nikdy neuvádějí čísla, na něž je třeba volat, pokud se vyskytne bezpečnostní hrozba. Na taková čísla proto netřeba volat. Software je nutné stahovat z oficiálních stránek a z obchodů výrobců. Prohlížeče Microsoft Edge a Internet Explorer blokují známé stránky falešné technické podpory prostřednictvím Windows Defender SmartScreen. Mohou také blokovat otevírání pop-up dialogových oken.

Pokud již podvodníci získali informace a kontrolu nad napadeným počítačem, experti radí následující postup:

  • Odinstalovat aplikace nainstalované na popud podvodníků a resetovat zařízení.

  • Spustit celkové skenování s Windows Security na odstranění malwaru. Přijmout všechny bezpečnostní aktualizace, jakmile budou k dispozici.

  • Změnit si hesla.

  • Zavolat poskytovateli platebních karet a zrušit případné platby.

  • Sledovat neobvyklé přihlašování a používat firewall Windows Defender k blokování přístupu ke službám, které byste normálně nenavštívili.

Lidé se učí rozpoznávat riziko

Podvody s předstíráním technické podpory jsou stále obrovským problémem, který lidi stojí mnoho času a peněz. Přesto průzkum ukázal, že lidé si postupně vytváří zdravou nedůvěru vůči nevyžádaným kontaktům technické podpory a dokáží lépe vyhodnotit potenciální riziko.

Stále však více než polovina lidí (52 procent), kteří se setkali s falešnou technickou podporou, ztratilo mnoho času kontrolou a opravou počítače. Téměř třetina uvádí, že jim to trvalo několik hodin, necelá pětina ztratila téměř týden a dvě procenta uvedla ještě delší časový úsek.  Až 76 procent lidí, kteří se museli zaobírat řešením následků podvodu uvádí, že je tato nepříjemná zkušenost stresovala.

O průzkumu

Microsoft zveřejnil výsledky Globálního průzkumu falešné technické podpory dva roky po posledním průzkumu na toto téma. Letos byl zveřejněn v říjnu v rámci měsíce kybernetické bezpečnosti.

Průzkum se uskutečnil v 16 zemích na vzorku více než 16 tisíc dospělých uživatelů technologií vybraných tak, aby byl vzorek reprezentativní.