Jak to funguje? 
Podobně jako u našich článků jsme vytvořili model strojového učení, který využívá různé interakční signály, včetně zpětné vazby od lidí na Facebooku, s cílem identifikovat potenciálně nepravdivý obsah. Tyto fotografie a videa pošleme kontrolám faktů a jejich kontrola může obsahovat samotný obsah. Mnoho z našich partnerů pro kontrolu faktů třetích stran má odborné znalosti o hodnocení fotografií a videí a je vyškoleno v technikách vizuálního ověření, jako je zpětné vyhledávání obrázků a analýza obrazových metadat, například kdy a kde byla pořízena fotografie nebo video. Fact-checkers dokáží posoudit pravdu nebo falešnost fotografie nebo videa spojením těchto dovedností s jinými žurnalistickými postupy, jako je použití výzkumu od odborníků, akademiků nebo vládních agentur.

Jakmile získáme další hodnocení od ověřovatelů na fotografiích a videích, budeme schopni zlepšit přesnost našeho modelu strojového učení. Využíváme také jiné technologie k lepšímu rozpoznání falešného nebo zavádějícího obsahu. Používáme například optické rozpoznávání znaků OCR) k extrahování textu z fotografií a porovnávání textu s nadpisy z článků faktur. Pracujeme také na nových způsobech, jak zjistit, zda byla fotografie nebo video manipulováno. Tyto technologie nám pomohou identifikovat více potenciálně klamavých fotek a videí, které budou posílány kontrolám faktů pro manuální kontrolu. Další informace o tom, jak přistupujeme k této práci v rozhovoru s Tessou Lyonsovou, produktovou manažerkou v News Feed.

Jak kategorizujeme falešné fotografie a videa? 
Na základě několika měsíců výzkumu a testování s hrstkou partnerů od března víme, že dezinformace ve fotografiích a videích obvykle spadá do tří kategorií: (1) manipulované nebo vyrobené, (2) mimo kontext a (3) text nebo Požadavek na zvuk. Jedná se o typy falešných fotek a videí, které vidíme na Facebooku a doufáme, že se s rozšířením kontroly fotografií a videí dále sníží.

(Další podrobnosti o těchto příkladech naleznete v článcích odhalení faktů: Animal Politico , AFP , France 24 a Boom Live ).

Co se liší o fotografiích a videích? 
Lidé denně sdílejí na Facebooku miliony fotografií a videí. Víme, že tento druh sdílení je zvláště působivý, protože je vizuální. To znamená, že také vytváří snadnou příležitost pro manipulaci špatnými herci. Na základě průzkumu s lidmi na celém světě víme, že falešné zprávy se šíří v mnoha různých formách, které se v jednotlivých zemích liší. Například v USA lidé říkají, že v článcích vidí více dezinformací, zatímco v Indonésii lidé říkají, že vidí více zavádějících fotografií. Tyto kategorie však nejsou odlišné. Stejný podvod může procházet různými typy obsahu, takže je důležité vytvořit obranu proti dezinformacím v článcích, stejně jako fotografie a videa.

Co bude dál? 
Víme, že boj s falešnými zprávami je dlouhodobý závazek, protože taktika používaná špatnými herci se stále mění. Protože podnikáme krátkodobé kroky, pokračujeme v investicích do více technologií a partnerství, abychom mohli v budoucnosti předcházet novým typům dezinformací. Další informace o našem boji proti dezinformacím v souvislosti s fakty .


Antonia Woodfordová, produktová manažerka Facebooku